Vad är MS?

Ja gott folk, vad är MS? Förutom det Multipla Sanningar jag sällar mig till kan MS även stå för Multipel Skleros. Det är en kronisk nervsjukdom som jag också sällar mig till, inte frivilligt, men likväl är jag ansluten till den. Eller möjligen den till mig. Du oinbjuda gäst. För er som inte riktigt vet vad MS handlar om i en klinisk bemärkelse tänkte jag försöka mig på en kort presentation av själva sjukdomen Multipel Skleros. Kliniskt. Presentationen får ske helt utan försköningar och med betoning på kort. Detta för att jag inte riktigt känner den på djupet än, och dessutom tar den nog mycket av min uppmärksamhet redan som det är. 
 

Multipel skleros är en kronisk nervsjukdom som angriper hjärna och/eller ryggmärg, det vill säga det centrala nervsystemet. Nervtrådarna skadas och då störs överföringen av nervimpulser ut till kroppens olika delar. Detta ger en mängd olika symptom beroende på vilka nervtrådar som blir angripna. Skadorna bildar ärrvävnad som har givit sjukdomen dess namn. "Multipel skleros" betyder många ärr. (red anm: "Multipla Sanningar" betyder mångfaldiga sanningar).

 

Så mycket mer än så tänker jag inte beröra av det kliniska området runt i kring sjukdomen, jag är ju som ni kanske listat ut, mera intresserad av att lära känna sjukdomen på djupet. Kanske inte på ett personligt plan där vi träffas och har kul, men i alla fall på ett plan som gör att relationen känns något sånär trygg och stabil. Att lära känna någon tar ibland tid. Särskilt när inte den personliga kemin finns där från start. "Klicket". Men jag antar att det får ta tid som så mycket annat här i livet. Det är lustigt, ju äldre man blir desto mer tycks man föreställa sig att allt får ta tid. Och ju äldre man blir, desto längre tid tar det i regel också. Förståelse. Men å andra sidan, vad är det vi egentligen jagar efter? Skattkistan vid regnbågens slut? Då ska jag tala om en sak för er. En av de multipla sanningarna. Regnbågen är nämligen till formen rund. Inte halvrund, utan rund, cirkelrund. Då säger vän av ordning; "Hur är det möjligt? Hur ska vi då finna skattkistan som vi så ivrigt försöker nå?" Ja, regnbågens slut är kanske inte vad vi trodde att det var. Det vi antog som ändligt kanske visar sig vara oändligt. Sluta upp med att flåsandes skubba runt och jaga! Jakten berövar nämligen livet på dess innehåll och mening. Det kommer en tid när stormen har bedarrat och de mörka molnen dragit förbi. En tid när vi alla står nakna och blottade inför sanningen. En tid där kärleken väger tyngst. Tills dess, kan vi inte försöka rå om varandra och se bortom ett människohat? Låt egoismen förbli och satsa istället på att vårda varandra. Det kommer ge dig tusenfaldigt tillbaka, det har ni mitt ord på. Min multipla sanning. En annan multipel sanning är den att jag är varken kristen eller religiös, om nu någon grunnade på den saken. Kör i vind!

 
 

Vad finns vid regnbågens slut?

 

 
 
 
 

 

 

Kommentarer
Postat av: Mikxki

Vilken fin bild :)

Svar: Ja! Man får passa på när tillfälle ges :)
Jergen Puckel

2012-12-07 @ 17:38:39
URL: http://mikxki.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0