Kölden.

Jag tycker inte om vintern särskilt. Snön går väl an, men kölden. Jag ogillar starkt denna kyla. Jag tror att vi människor inte trivs i alltför låga temperaturer. Det blir obehagligt. Det ligger liksom i människans natur att trivas i varma, frodiga miljöer. Tror jag. Det är i vilket fall min natur. Varmt och skönt, yllesockor och brännvin.
 
 
Jag hade en hektisk dag på skolan idag med både intensivt grupparbete samt en intressant eftermiddagsföreläsning. Kommunikation och konflikthantering samt gruppens psykologi. Ja, det låter det minsann. En mycket duktig föreläsare gör det hela till en fröjd och det är bara att luta sig tillbaka och försöka att absorbera så mycket information som det bara är möjligt. Som det bara är möjligt ja. Dessa intensiva dagar kan jag ibland känna emot slutet av dagen hur vinden tilltar och vågstyrkan ökar. Skutan börjar så smått röra sig i sidleds, upp och ner, allt efter vågornas takt och friskhet. Jag vet ju att gunget kommer sig av en lång dag med mycket att göra, och blir därför varken rädd eller särskilt illa berörd av det. -Skepp O´hoj! Tänker jag för mig själv, medans universitetslektorn intensivt berättar om hennes "Lars Norén - julafton". Den vars tomten bland annat spydde ner hela skinnsoffan, som hade kunnat traumatisera henne och medfört att julaftnar framledes mest hade varit ett aber av ångest, sorg och olycka. Nu var hon ju en vuxen, självständig individ vid tillfället och kunde således handskas med situationen. Hon berättade att hon tycker om julen nu i alla fall, trots Lars Norén - incidenten. Jag antar att hon efter en analys av situationen kom fram till att det var tomten som ägde problemet, inte henne själv, och således tomten som fick ta ansvar för sina handlingar (Skura rent, be om ursäkt, kissa i glöggen etc). Vem som egentligen äger ansvaret är viktigt. Är man på det klara med den saken kringgår man en hel del emotionella trångmål. Det kunde ha varit värre. Jag tänker att det säkerligen hade varit mera traumatiskt för henne om det faktiskt var Lars Norén som var utklädd till tomten, och som efter att ha fraserat sig igenom pjäsen "Och ge oss skuggorna", våldsamt kastar upp över skinnsoffan. Hemska tanke. Då hade vi inte vetat vem som vara ägare till problemet..... 
 
Föreläsningen avslutades och jag tog mig skyndsamt ut till bilen, som jag för övrigt helt ofrivilligt parkerat på parkeringsplatsen längst bort från skolan. Kölden. Denna kyla. När det är så kallt så att ögonen tåras, men tåren vägrar släppa för att kölden tvingar den tillbaka. Stickningarna i ansiktet lägger sig, lägger av, det förefaller sig liksom vara lönlöst för hjärnan att försöka signalera att ansiktet lider av kölden. Äntligen framme låser jag upp bilen, placerar nyckeln i tändningslåset och vrider om. Jo, bilen startar, det behöver ni inte vara oroliga över. Jag sitter där i en igenfrostad bil, oförmögen att ge mig ut i kylan igen, sitter jag där och väntar. Tystnaden känns behaglig och det känns som om hjärnan vrider av på tempot en aning, och kroppen ger ifrån sig en tung utandning. Jag känner hur värmen från sätesvärmaren sakta sprider sig över min rumpa och lämnar ett obönhörligt eko av vällust och harmoni. Värmen, du är så välkommen, så otroligt välkommen! Mina mungipor formar ett leende, som bara vill växa och bli större. Jag känner mig nöjd och stolt över vad jag åstadkommit denna dag. Tillfreds. Äntligen.
 
 
 
Kölden. Mörkret. När överger du mig?

Kommentarer
Postat av: danne

Lustigt att denne Norén liksom blivit ett begrepp. Ingen vill ju uppleva en norén-afton. Denne man som var en ung och svårbegrplig poet på 60-70-talet. Kritikerna hyllade honom, men ingen annan förstod.

Enda nackdelen med att Tranströmer fick nobelpriset i litteratur är väl att Norén hinner dö innan det är dags för en svensk igen. För han håller (enligt mig) nobelklass - dels för sina dramer men också för sin lyrik.

2012-12-12 @ 20:10:27
Postat av: MyStory

Jag tycker också det är jobbigt med kylan och inte har det blivit bättre efter min MS debuterade. Min kropp mår mycket bättre om det är varmt bara det inte blir allt för varmt.

2012-12-17 @ 22:33:12
URL: http://mystory-se.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0