Solkensvitaminet.

Jag förhåller mig skepsisk till intag av tillskott av alla de slag. Inte alla slag, men det allra flesta. Ett effektivt sätt att tjäna pengar på för de som tillverkar dem och manufaktuerar dem. Men för den enskilde individen som köper dem för dyra slantar är det i regel ingen vidare god affär. En sällsamt dyr placebo om ni frågar mig.
Jag vill dock framhålla ett i sammanhanget viktigt tillskott. Ett tillskott av något som vi här uppe vid polcirkeln ofrånkomligen lider brist på - Solsken. Vitamin D3. Jag har beställt mitt solskenstillskott från staterna, då befintliga Svenska solskenspiller bara innehåller motsvarande en sommardag i Dorotea ännu. I staterna är dem duktig på att överdosera och att vara omåttliga. Det behövs ibland. Lite omåttlighet.
 
Hälsoeffekterna av dessa kapslar låter inte vänta på sig och jag känner mig mycket piggare och mer i balans nu än förr. Jag har även ålagt min kära fru ett dagligt intag av dessa kapslar av solsken. Även hon känner sig piggare och orkar med mycket mera nu än förr. Placebo eller ej. Dyrt är det i alla fall inte, allra helst om man beställer från staterna. Så i sådana fall betalar jag gärna den lilla slanten för placebon. Sune Överhagen skriver mycket bra om det senaste vetenskapliga rönen på sin blogg; http://suneoverhagen.blogspot.se. Där står mer att läsa än bara om Vitamin D3, spana in den om ni inte redan gjort det!
 
 
Jag beställer mina solskenspiller från;
 http://www.iherb.com/Vitamin-D3-5-000-IU-360-Softgels/18335

Kommentarer
Postat av: messan

Det gör oss gott D-vitaminet. Jag ger det till hela familjen. Har lovat att sponsra barnen med det hela livet :).
Ha det bra!
messan

Svar: Jamen verkligen, kul att höra att det hjälper fler! Då kan vi kanske utesluta placebo :). Hur gör du med dosering till barnen? Är osäker på hur mycket man vågar ge dem små liven.
Jergen Puckel

2012-11-26 @ 11:33:18
URL: http://www.jagochminms.blogspot.com
Postat av: Maria

Jag tar exakt samma tabletter :) Jag har ätit 5000 IE om dagen i ca ett år nu. Nästa vecka ska jag kolla upp mina värden och se om jag behöver förändra dosen. Det ska bli spännande att se.
Hela min familj äter också D -vitamin. Min sambo äter varje dag över vinterhalvåret och mina barn 1-2 ggr/ vecka.
Vi försöker även att åka på solsemester varje vinter och nu är det tre veckor kvar till Gran Canaria :)

Svar: Åhå! Låt mig veta när du kollat upp dina värden och återrapportera till mig om hur det går :) Jag borde också kolla mina värden på den fronten. Har bara inte orkat ta tag i det ännu. Men jag känner att jag mår mycket bättre i alla fall. Bra att du sprider solskenet till övriga i familjen också, alla behöver det den här tiden på året. Solsemester låter som en riktigt bra idé och får bli något att ta tag i när plugget är överstökat :)
Jergen Puckel

2012-11-26 @ 16:38:58
URL: http://trelleborg-kiruna.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0