Idioten.

Dagen efter min medicinering ställde jag mig på löpbandet och sprang 1,2mil. Jag är relativt ovan vid att springa på band då jag helst springer ute i det fria. Men jag tänkte att det skulle vara skonsammare och att jag dessutom kunde avbryta när helst jag behövde. Jag kutade på som en idiot och mina steg smattrade tungt på löpbandet. Efteråt blev jag väldigt yr, nackhåren reste sig och jag började må ganska illa. Men det gick ju. Jag ville inte förlora formen som jag byggt upp, jag vill tillbaka till formen jag hade i somras innan jag sprang halvmarathon. Jag börjar inse att jag har tappat den. Formen. Att stiga upp på morgonen och ställa sig i dushen gör mig andfådd och jag blir tvungen att lägga mig ner och flåsa en stund efter att jag duschat klart och torkat mig. Det känns som om medicinen ställer om mig till något slags ursprungsläge, trycker på reset, tar mig tillbaka till en tid när jag inte visste vad motion var. Det är trist. Jag känner mig maktlös. Men jag ger inte upp. Jag fortsätter som vanligt med målet inställt på Stockholm Marathon till sommaren. Vägen dit blir kanske en annan än vad jag tänkt mig, men säg mig, när i livet har vägen någonsin varit som jag tänkt mig? Aldrig. De krokigaste stigarna har alltid varit fängslande för mig. Varför ta den lätta vägen när det finns en svår? När du väl tagit dig igenom den svåra kan jag garantera att du inte kommer att ångra dig och tänka att du skulle ha tagit den lätta. Men det är tufft ibland. Ibland vill man lägga sig ner och gråta. Det får man göra. Med gråten kommer styrkan, den som gör att vi orkar ta oss igenom den svåra vägen och ända fram till mål.
 
Efter den nedslående löpturen på dryga 3km förra veckan reste jag mig idag och tog mig ut. Promenad. Så vidsträckt och rask som mina ben förmådde. I början var det tungt. Att förflytta benen kändes som att släpa på två våta stockar. Sedan kom andningen igång och allt kändes genast bättre. Jag vänder mig om för att se om trafiken utgör någon risk, yrseln slår till och jag känner mig smått berusad. Benen vinglar till varje gång jag blir tvungen att vända mig om. Men jag räds inte. Jag har varit där förut. I ruset. Jag vet att det är tillfälligt och att det kommer en tid efter ruset. Visste jag inte det torde jag med tiden bli tokig. Nedbruten. Jag vet ju att jag kommer att stå där vid startlinjen till sommaren. Jag vet att jag kommer att kuta som en idiot. Vägen dit blir säkert slitsam på sina ställen. Trots det ser jag med förtjusning fram emot att få möta den. Och om det skulle visa sig att är dåraktig, låt mig då få förbli det. Dåren. Dårfinken. Det tjurskallige geniet.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: danne

Jag sprang som en galning för ca tio år sedan. Trots mitt vårdslösa leverne vid sidan om. Men löpning blir ju också ett beroende. Jag sprang nog 7 dar i veckan. Och det kändes i benen att det inte var nyttigt. Numera kan jag inte springa - benen är som blydaggar.

Svar: Är det något du saknar? Att kunna springa? 7 dar i veckan låtermastigt...måttlighet är en dygd. Känner du att det är ditt vårdslösa leverne eller MS i sig som påverkar de blytunga benen mest?
Jergen Puckel

2012-11-26 @ 22:10:05
Postat av: danne

Det är utan tvivel ms:en som gör att jag inte kan springa. Direkt när jag fick diagnosen frågade jag läkaren om det berodde på mitt "vårdslösa leverne" Han var ärlig och sa "Absolut inte. Man kan egentligen bara säga att det är otur."

Ska väl tillägga att de substanser jag petat i mig inte tär särskilt mycket fysiskt på kroppen. Har ex aldrig druckit mycket alkohol. Det är klart att man kan överdosera och dö, men mina levervärden är normala.

Men jo... jag saknar att kunna springa. Jag sprang sällan mer än 5 km men som sagt lite väl ofta.

Svar: Ok. Otur leder till tur på annat håll, visst är det väl så?
Djävulens gift, alkohol, vet att förta en ung mans kropp så det förslår. Fy sjutton vad det kan slita på kroppen. Denna förunderliga drog som svenssons gärna berusar sig med båd fredag som lördag varje vecka, och veckan efter det. Laglig är den också.

Förstår att du saknar löpningen. Grymt skönt att ge sig ut och bara idiotkuta. Kan tyckas meningslöst att springa utan mål för en som inte förstår, men det fungerar ypperligt som terapeutisk själavård.
Jergen Puckel

2012-11-28 @ 16:15:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0