Vinternatt.

Välkommen du kalla, mörka vinternatt. Vi tvivlade till en början på din faktiska existens, men så kom du till slut. Lika oförmodad och manifest som ifjol, svepte du in oss i dina vita slöja. Du kom med ljuset. Det friska i dig smittar av sig och gör att vi blir tvungna att ta ett steg tillbaka. Att stressa av. Att söka perspektiv.
I norr kommer du förbli, längre än vi någonsin trott. Trotsig och omedgörlig kommer du låta våren tveka in i det sista. I söder släpper du taget mera obekymrat. Som om du visste att det inte var någon idé att kramphålla vid något som inte är. Ständigt föränderligt. På resande fot. Blott kärleken är bestående.
 
 
 
 
 
 
 
Det var en bra natt inatt. Tror att sömnbehovet börjar komma åter, och med det en känsla av välmående. Utan sömnen ter sig livet bekymmersamt, utan den fungerar vi inte. Jag har längtat efter dig. Nu kommer du åter. Du skall veta att du är hjärtligt välkommen.
 
 

Kommentarer
Postat av: Nina Thidé Gustavsson

Jag måste få berömma dig lite, du skulle börja skriva poesi tycker jag för du har verkligen det i det sätt att skriva :) Nina

Svar: Oj, vad värmande ord du bjuder på. Tack så mycket för det. Poesi är härligt, så fritt att vistas i på något sätt.
Jergen Puckel

2012-11-28 @ 12:33:56
Postat av: danne

November... årets bottennapp. Till skillnad från de flesta ms:are lider jag inte alls av värme. Hösten och vintern däremot är en plåga. Men när december kommer så anar jag ett ljus längst bort i tunneln.

Fortsätt skriva, gunstige junker!

Svar: Äntligen!, utbrast han. Funderade precis vars du hade tagit vägen. Jag lider inte heller av värme, tror jag. Har alltid tyckt om att såsa på i värmen, har dock inte prövat Indien sedan jag blev sjuk heller...men den tiden kommer. Jag är ett novemberbarn. Ingen rolig månad att fylla år på heller. Men som sagt. Nu kommer december, låt oss korka upp glöggen!
Jergen Puckel

2012-11-28 @ 16:21:37
Postat av: danne

Då får man väl passa på att gratulera (om du nu har fyllt eller snart ska fylla).
Faktum är att jag aldrig varit utanför Europa. Var på Teneriffa som barn men tyckte det var dötråkigt. Gillar att åka till städer där det finns nåt att se - Paris, London, Amsterdam. I somras var jag i Dublin på självaste Bloomsday. 16:e juni. Den dag som James Joyces Ulysses utspelar sig. Den boken har betytt oerhört mycket för mig. Folk sa att jag blivit så mycket mer social och humoristisk när jag läst den. Märkligt... för jag gick bara runt och tänkte på personerna i boken hela tiden. Som sagt - bra litteratur kan göra underverk. För det här var verkligen ett underverk.

Svar: Tack! Födelsedagen är avklarad för ett par veckor sedan. Det finns otroligt mycket att uppleva i Europa. Jag var i augusti och besökte Paris och min bror, fantastiskt! Min fru har under en kort tid bott på Irland och talar väldigt varmt om landet. Måste besöka en dag. Amsterdam likaså, måste besöka en dag.
Jag tar Ulysses som ett tips. Det är så mycket litteratur jag hade behövt läsa igenom. Men man hinner inte läsa så mycket mer än angiven kurslitteratur. Har så smått börjat anamma ljudböcker. Ett koncept som passar väl in i min livstil med långa promenader och löpturer.
Jergen Puckel

2012-11-28 @ 18:19:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0